För skolpersonal

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 13.37.21“Språkets makt”
Språket är en förutsättning för att kunna inkluderas i skolan och i samhället. Så hur ger vi nyanlända elever en maximalt bra start? En föreläsning som berör, underhåller och ger konkreta verktyg för arbetet i klassrummet. Jag ger den tillsammans med min barndomsvän filmregissören Mani Masserat, som flydde ensam från Iran som 13-åring.
Ladda ner en pdf här. 

 

 

 

”Språk i alla ämnen – hur gör vi i praktiken?”Skärmavbild 2016-01-13 kl. 14.11.02
Teori i all ära, men hur ska det gå till i klassrummet? Jag visar hur lärare konkret kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande, genom att använda ny teknik och annorlunda presentationsformer. Föreläsningen har också fått ännu större relevans när skolorna nu får många nyanlända elever. Den passar för både skolledare och lärare inom förskola, grundskola och gymnasiet. Ladda ner en pdf-presentation här.

Sagt om föreläsningen:
“Äntligen blev det konkret vad språkutvecklande arbetssätt handlar om!”
Lärare på grundskola

Här är ett blogginlägg som en lärare gjorde efter en av föreläsningarna (scrolla neråt).

Skärmavbild 2016-01-13 kl. 14.11.26Att intervjua barn & unga
Vuxna som i olika professionella sammanhang ska samtala med barn och unga känner sig ofta osäkra i rollen som intervjuare. Många upplever att de har svårt att etablera förtroende och bara får enstaviga eller svårtolkade svar.

Så hur får man barn och unga att känna sig trygga i en intervjusituation? Vad är okej att samtala om? Hur ska man utforma sina frågor? Jag blandar teori med personliga erfarenheter och delar med mig av min konkreta verktygslåda i intervjuteknik. Ladda ner en pdf-presentation här.

Sagt om föreläsningen:
”Det var precis de frågor vi behövde lyfta och en bra input inför höstens arbete. Jag fick med mig en hel del att fundera över.”
Kvalitetsutvecklare, Stockholms stad